Kvindens grønne kop

Her er lidt til kvinderne … eller måske til jer mænd, som ikke helt ved, hvad vi “hygger” os med en gang om måneden og har gjort generation efter generation.

Måske har du også set Barndommens gade (filmatiseringen af Tove Ditlevsens bog). Jeg mener, det er i den, at man ser hovedpersonen Ester få menstruation for første gang og blive udstyret med et strikket aggregat af et hygiejnebind.

Jeg fik menstruation for første gang, da jeg var tolv. Et lidt smartere bind var dog opfundet på det tidspunkt (så gammel er jeg så heller ikke). Det var dog før Always Ultra-æraen, så bindet var noget, der mindede om en stribe 2 cm tyk pladevat indhyldet i toiletpapir. Og natbind mindede pænt meget om de bleer, jeg i dag giver Elliot på.

Tænk, at jeg skulle blive 42, før der endeligt kom et produkt på markedet, som giver mening.

Jeg taler om menstruationskoppen

organicup-menstruationskop-a-1Det var et rent tilfælde, at jeg faldt over en artikel om den. På det tidspunkt var jeg gravid med Elliot, så det var ikke helt så aktuelt. Da jeg så seks måneder efter hans fødsel igen læste en artikel om den, tænkte jeg, at det var tid at prøve den.

Den er ikke særligt dyr … specielt hvis man tænker på alle de nok snart millioner af kroner, jeg har brugt på tamponer og hygiejnebind.

Lidt tilvænning

Jo, det kræver en smule tilvænning. Det er trods alt meget anderledes end bind og også noget anderledes end tamponer.

Under første menstruation med koppen må jeg da også tilstå, at jeg overvejede, om det virkeligt var så fedt. Men allerede ved tredje menstruation var koppen blevet min nye bedste ven.

Og efter tilvænningen er der nu kun bonusser:

  • Koppen har allerede indtjent sig i forhold til sparede penge på bind og tamponer!
  • Affaldsmængden herhjemme er blevet mindre (hvilket er rart, når nu drengene genererer så mange affaldsbleer).
  • De fleste dage i menstruationen glemmer jeg helt, at det er den tid af måneden.

Ny er opfindelsen dog slet ikke

Den første menstruationskop blev opfundet for snart 100 år siden. Jeg tænker dog, at der skulle lidt produktudvikling til, før den endeligt er blevet det, vi kan købe i dag.

Hvis du har lyst til at læse mere om koppen og andre hygiejneprodukter, kan jeg anbefale Grøn Forskels artikel lige her.

.

Ikke-sponsoreret indlæg

Jeg har ikke nævnt, hvilken kop jeg har valgt. Der er flere på markedet, og jeg har jo kun prøvet én; og det her er ikke en reklame. Det går bare ikke, at man selv opdager noget smart og ikke deler det med alle. Som en sød jysktalende pige en gang sagde i en reklame: Prøv det! 😉

Skriv et svar

