En kalorie, to kalorier, tre

Del 1 af ammepudeelimineringsprojektet var at komme i gang med mere motion. Tjek! Det er der styr på. Jeg løber næsten hver uge med nogle få undtagelser. Det gør dog ikke så meget med undtagelserne, for de fleste uger går jeg minimum to meget lange ture med barnevognen, og hver dag går jeg minimum én og langt oftest to ture med barnevognen; nogle dage til og med tre gange. Der er kommet mange kilometer i fødderne.

Så nu er det sukkerets tur!

I 2013 da eftergraviditetskiloene fra graviditeten med Johannes også havde fået hobet sig lidt for meget op (selvom barnet var næsten 2 år!), installerede jeg en app på min mobil. Det er en slags maddagbog på app, der kan bruges til at tælle kalorier, så man har styr på, om man spiser for mange i forhold til, hvor mange man forbrænder.

Dengang havde jeg blot et par ekstra kilo, der skulle af, og jeg kunne ret hurtigt stoppe med at benytte app’en.

Det passede mig godt. For egentligt var jeg ikke specielt gode venner med den. At jeg hele tiden skulle veje, vurdere og registrere, hvad jeg spiste, irriterede mig. Og måske er det min introverthed. At skulle sidde til frokost på arbejdet og notere, hvad jeg spiste, stred på alle måder imod min personlighed. Som introvert har man ikke synderlig meget lyst til at tiltrække sig opmærksomhed i større forsamlinger, og jeg fandt det i hvert fald grænseoverskridende, at mine kolleger skulle følge med i, at jeg registrerede mine kalorier. Så frokosten tastede jeg først ind, når jeg var tilbage på mit kontor.

Nu er der så ingen kolleger til at se, hvad jeg foretager mig til frokost (fordi jeg er hjemme på barselsorlov). Og efter et par ugers brug er jeg ved at udvikle et lidt kærligere forhold til app’en kombineret med min egen måde at bruge den på.

En sukkerknald, to sukkerknalder, tre

Tjah, mine ekstra kilo er hoppet på ammepude takket være slik og chokolade.

Da Elliot var ca 2 måneder, havde jeg besøg af sundhedsplejersken. Hun kiggede på mig og sagde “nu må du heller ikke tabe dig mere!”. Det er sådan, når man ammer, skal der helst være lidt sul på moderen at producere mælk af, og jeg var åbenbart blevet for hulkindet.

Desværre tog jeg det som carte blanche til at spise rigtigt meget chokolade. Jeg kan jo virkeligt godt lide chokolade 🙂

Samtidig ryger godterne også bare ned pr automatik; specielt når man er træt efter i 10 måneder ikke at have sovet en hel nat uforstyrret og vågnet af sig selv. Så er det rigtigt nemt at ty til diverse sukkerholdige holde-hovedet-ovenvande-hjælpemidler.

Derfor vidste jeg egentligt ikke helt, hvor meget der røg ind. Ikke før jeg tog app’en i brug.

Et kilo, to kilo, tre

Jeg har som sagt fundet min egen måde at bruge app’en på. Fx vejer jeg så godt som aldrig min mad. Det kan jeg slet ikke holde ud. Jeg ved, det virker for mange, men for mig er det bare drøn irriterende.

Derimod vurderer jeg og taster ind baseret på det. Jeg vurderer som regel også lige i overkanten, så app’en tror, jeg har spist mere. Og de forbrændte kalorier registrerer jeg lidt færre af.

Dertil har jeg fået øje på al mit sukkerindtag. Det var stort! Det er blevet meget mindre 🙂 Blot det at vide, at jeg skal altså taste den der chokolade ind, hvis jeg spiser den, får mig til at tænke en ekstra gang, om jeg virkeligt vil spise den. Det virker nogle gange. Andre gange ikke 😉

Men den gode nyhed er, at det her system virker for mig. Jeg skal bare ned i min normalvægt, og på vej dertil skal jeg være motiveret og ikke føle mig “snydt” for at leve normalt. Og jo, systemet virker for mig; vægten er på vej ned, og der er meget, der tyder på, at jeg kommer i mine almindelige bukser, når jeg skal starte på arbejde igen til maj.

Skriv et svar

