Det er ikke lige meget, hvad man stopper i hovedet

I lørdags var jeg sammen med to skønne veninder på Nordsjællands Kosmetologskole i Hillerød. Her lå vi side om side og blev forkælet med en omgang ansigtsbehandling. Og bagefter hyggede vi med frokost.

Vi har været der sammen en gang før tilbage i september (det fortalte jeg lidt om ovre på Det Store Blå). Her bemærkede jeg, at deres produkter var noget pebrede prismæssigt. Så jeg var cool med blot at blive forkælet en times tid.

Efter behandlingen lørdag bemærkede jeg, at mine øjne løb i vand. Men jeg tænkte ikke mere over det, for det var en blæsende dag, der let kunne have fået tårerne frem.

Næste morgen vågnede jeg dog til lidt af et chok. Mine øjenlåg lignede tykke osteskiver drysset med frysetørrede hindbær. Bag på mine ører rasede en vanvittig kløe, og min hals og foran på brystet var jeg rød og irriteret.

Eftersom jeg ikke havde udsat mig selv for andre fysiske forandringer end kosmetologbehandlingen, var konklusionen lige for. Jeg sendte derfor en mail til dem for at høre, hvad de dog havde brugt på mig; mest for at kunne google en ingrediensliste.

Mandag morgen kravlede jeg ud af sengen forundret over, hvorfor jeg dog ikke kunne se særligt meget. Indtil jeg nåede spejlet og konkluderede, at mine øjenlåg var ca. firdobbelt størrelse (det blev en interessant dag på arbejdet med et par kommentarer).

Efter et par dage med kløe og oldingehud omkring øjnene fik jeg endelig en melding om produktet (det var Dermalogica Antioxidant-spray) fra Nordsjællands Kosmetologskole. Jeg googlede det straks og blev helt paf over, at der både var limonene og linalool i; to additiver, der allerede er kendt for at kunne give allergiske reaktioner.

Klinikkens tilbud til mig var, at jeg til ”næste behandling” kan blive priktestet for at se, hvilke produkter jeg reagerer på.

Njah, der blir nu ikke nogen næste behandling for mit vedkommende. Jeg holder mig til mine skønne, provokationsfrie produkter fra Mellisa.

Den vigtige lektion her er dog, at det virkeligt ikke er lige meget, hvad man stopper i hovedet (eller på huden).

Skriv et svar

