Hvorfor spise kød? Og hvorfor ikke?

Da jeg var barn, var jeg absolut kødæder. En gang min søster og jeg skulle passes hos vores farfar, lavede han grillkylling til os. Han havde en af de der indsatser til ovnen, som kan få kyllingen til at dreje rundt under tilberedningen. Vi fik en halv kylling hver – og jeg spiste min halve med glubende appetit og stor begejstring.

Basalt set findes der fire smagsvarianter inden for kød: Fjerkræ, oksekød, svinekød og fisk/skaldyr. De kan så tilberedes og krydres forskelligt, og der kan vælges forskellige udskæringer.

Så er der lige de eksotiske som krokodille, hest og struds.

I den grønne verdens smagsregister findes der alt, hvad hjertet kan begære i flere varianter og sorter.

Så hvorfor spise kød?

En vegetar-bekendt sendte mig denne tankevækkende artikel med spørgsmålet om, hvorfor vi vælger at spise kød. Den satte tankerne i gang om, hvordan vores spisevaner og behov har ændret sig fra, at det i fordums tid var muligheden for at overleve, der drev mennesket til at spise kød, til det i dag er blevet en vane for nogle og et valg for andre.

Jeg følger flere veganere på Facebook og kan blive overvældet af den til tider voldsomme veganske propaganda. Til tider er det for meget at få smækket i hovedet konstant. Alligevel følger jeg dem, fordi jeg er besnæret af veganismen og har et ønske om at bevæge mig i den retning. Derfor prøver jeg at sortere, så jeg stadig kan holde mig på mit spor mod veganisme og samtidig bevare respekten for, at det tager lige lidt længere tid.

Jeg ønsker heller ikke selv at omvende andre med propaganda. Det tager sin tid at ændre vaner – også madvaner. Og som fleksitar hverken kan eller vil jeg dømme andre ud fra deres madvaner.

Hvorfor ikke spise kød?

Jeg kan dog mærke, at det går mig mere og mere på, at den konventionelle kødproduktion skaber kummerlige forhold for de dyr, vi sætter til livs.

Det kan næste vende sig i mig, når jeg ser det konventionelle kød i køledisken. Og faktisk også, når jeg får det serveret.

Jeg spiser stadig kød, men jeg køber kun økologisk. På den vis ved jeg, at jeg i det mindste har gjort en smule for at påvirke produktionsformen.

Det er mit håb, at de, som stadig har behov for at spise kød de næste mange årtier, kun får mulighed for at vælge kød, der er produceret under anstændige forhold. Og at mine indkøbsvaner er med til at påvirke det.

Og så glædes jeg over, at der findes så mange fristende, forførende og velsmagende alternativer til kød, så min vej mod veganisme bliver nemmere og nemmere.

Skriv et svar

