Spis lige kartofler til

  • Hold lidt igen med kartofler, for de feder.
  • Spis ikke for mange riskiks, og giv dem slet ikke til dit barn.
  • Spis kun to stykker frugt om dagen, for frugtsukker feder og er skadelig for tænderne.
  • Pas på med mandlerne.
  • Det er vigtigt at få rigeligt med proteiner. Og proteiner kan man kun få fra kød.
  • Hold dig langt væk fra kulhydrater.
  • Drik mælk, ellers får du ikke nok kalk.

Og der er flere endnu.

Jeg taler om madmyter og sundhedsfanatisme. Og de ovennævnte er nogle af dem, jeg hører tit.

Derimod hører jeg meget sjældent i mad/sundhedsdebatten disse ting:

  • Spis ikke for mange vingummibamser.
  • Undgå fastfood-produkter.
  • Hold dig fra kunstige sødemidler.
  • Drop energidrikkene; de giver kun energi kortvarigt for derefter at dræne dig, så du får lyst til endnu en.

Jeg kan blive helt kuldret i hovedet. Specielt når nu jeg prøver at leve sundt og grønt, og jeg så pludseligt får at vide, at jeg ikke må spise kulhydrater, og jeg skal huske at få rigeligt med proteiner.

Lad os få de basale facts på bordet

For at ens krop skal kunne fungere optimalt, har den brug for en kostsammensætning på 15-20 procent protein, 20-30 procent fedt og 50-60 procent kulhydrat.

Det kunne nok udgøres af franskbrødsmadder med smør og spegepølse.

Der ville ikke gå længe, før mine smagsløg begyndte at kede sig. Min mave ville nok også blive noget træg, og jeg er sikker på, at jeg ville få en løgkompotagtig kulør.

For kroppen har også brug for vitaminer og mineraler for at fungere. For slet ikke at tale om variation.

Så er der alle de andre faktorer

Som kropsbygning, stofskifte, blodsukker, sygdomme, præferencer, smagsløg, interesser, aktivitetssniveau osv. osv.

Firkantet set er vi ens og har samme slags kroppe. Men i virkeligheden er vi vidt forskellige, og det, der fungerer for dig i forhold til, hvordan du holder dig sund, kan være vidt forskelligt fra det, der fungerer for mig.

Lotte Modsat

Det er mig, for jeg spiser kartofler. Jeg nyder riskiks som snacks og tager gerne også en håndfuld mandler. Jeg får masser af frugt, og mange af mine proteiner henter jeg i planteriget.

Jeg tænker, at jeg i en periode tager skyklapper på, så jeg ikke bliver frustreret mere af de modsatrettede og forvirrende sundhedsbudskaber. Og jeg spiser lige kartofler til.

Skriv et svar

