Er du kræsen?

“Når jeg bli’r voksen, kan jeg godt li’ den, mor!” fortæller Johannes (min søn på knapt 4 år) mig tit om forskellige madvarer.

Han er slet ikke så dum. Da jeg var barn, var der mange ting, jeg ikke brød mig om, som jeg nu spiser med den allerstørste velbehag.

Smag igen og igen

Jeg hørte en gang, at man skal smage ting ni gange, før ens smagsløg har vænnet sig til smagen. Måske er det ikke præcist ni gange, men sandt er det, at visse ting skal smages igen og igen, før man kan lide det.

Jeg kunne ikke udstå ananas. Måske var det et levn fra 1980’ernes dåseananas i egen juice, som smagte i min mund ganske for sødt og kunstigt.

Så i 2008 startede jeg i et firma fyldt med skønne kvinder, hvoraf én bl.a. sørgede for snacks til os. Det betød, at hun med jævne mellemrum kom rundt i huset med et stort fad, der bugnede af ananas, melon, nødder og mandler.

“Du skal lige smage ananasen; denne her er fantastisk!” sagde hun til mig, og overdrevent høflig, som jeg er, tog jeg da et stykke ananas. Og det smagte mig ok.

Næste snackfad bød igen på ananas, og efter et par visitter fra min skønne kollega, var jeg faktisk ganske glad for ananas. I dag bliver jeg glad, når jeg ser en ananas i min kasse fra Aarstiderne.

En blandt mange

Ja, for jeg har prøvet det flere gange nu. I dag har mine smagsløg stiftet fred med oliven, mørk chokolade, mandler, fetaost, laks og te; for blot at nævne nogle af de ting, jeg har vænnet mig til.

Så tag dig dog sammen!

Nej, det kommer du nu ikke til at høre fra mig.

Smag er forskellig; uanset om det gælder mad, kunst, musik eller tv-serier. Og i den mangfoldighed, verden rummer, inden for alle disse og flere områder, er der plads til præferencer.

Der er da stadig fødevarer, jeg ikke bryder mig synderlig om. Og der er ting, jeg har valgt fra af andre årsager end den smagsmæssige (fx drikker jeg ikke alkoholiske drikke – læs lidt om det ovre på Det Store Blå).

Derfor har jeg også fuldkommen respekt for, at andre også har valgt føde- eller drikkevarer fra; eller at deres smagsløg blot ikke er klar (endnu eller aldrig bliver det).

One thought on “Er du kræsen?

  1. Pingback: Lad naturen være dit medicinskab | Det Store Grønne

Skriv et svar

