Mine 10 favoritmadsites

Når nu man er glad for mad, og man er fleksitar og veganer-in-the-making, er det fantastisk så uudtømmelig en inspirationskilde, der findes på det store, grønne, verdensomspændende net.

Jeg følger en del madblogs og madsites. Og her finder du mine 10 favoritter:

1) Mad med Medfølelse (MmM)

De kalder sig Danmarks veganske madforening, og med deres sprudlende begejstring for alt madkærligt har jeg svært ved ikke at blive inspireret af dem.

Hjemmesiden bugner af opskrifter og links til andre veganske madblogs. Faktisk så meget at det godt kan være lidt overvældende. Jeg følger dem på Facebook, hvor de løbende lægger links til nogle af opskrifterne. Det gør det nemmere at fordøje (undskyld udtrykket).

Du finder MmM på deres website her  og på Facebook her.

2) Månebarnet

Navnet i sig selv gør det både fristende og uimodståeligt lige at tjekke ud.

Månebarnet hedder Luna, og hun er medstifter af Mad med Medfølelse. Hendes website fortæller meget om det at være veganer. Og hun er 100-meter-mester i guider til, hvad man gør, når nu man ikke kan bruge de animalske produkter.

Du finder Månebarnets website her og hendes Facebookside her.

3) Kærlighed & Kikærter

Endnu en gang et navn, der suger mig ind. Da min søn Johannes endnu blot var et lille 10-ugersfoster, kaldte jeg ham for kikærten. Det var kærligt ment, for jeg er ganske vild med kikærter.

Bag sitet er Mad med Medfølelses anden stifter Thomas. Og på sitet er der skønne opskrifter i fadefyldte mængder.

Du finder K&Ks website her og hans Facebookside her.

4) Mia Sommer

Kager og aftensmad. Eksperimenter og lettilgængelige opskrifter. Det er det, jeg er helt vild med på Mias madblog. Der er inspiration til det hele, og opskrifterne er altid super nemme at følge.

Du finder hendes blog her.

5) PlantePusherne

Her er der virkeligt dømt hjemmelavet. Står du og tænker på, hvordan man dog laver sin egen veganske smør, hjemmelavede dyrefri bacon eller marengs uden at slå æg i stykker, er det om at komme ind på PlantePushernes side.

Jeg finder dem vildt inspirerende, og der er altid en god lang forklaring eller historie med til hver opskrift. Det er ikke alt, jeg har mod på at kaste mig ud i. Det er dog rart at vide, at hvis jeg en dag finder modet, ligger opskrifterne klar lige her.

Du finder PlantePusherne her.

6) Katrine Juul

Katrine har styr på meget mere end maden. Hendes website handler rigtigt meget om sundhed indefra og ud. Og det er vel egentligt hendes site, Det Store Grønne er mest i familie med; sådan indholdsmæssigt.

Jeg henter gerne inspiration i hendes opskrifter, men også i hendes viden på forskellige områder som ingredienser, vitaminer og fysiologiske emner.

Du finder Katrine her.

7) Englerod

Unge mennesker, der har styr på, hvad de stopper i munden. Jeg bliver så glad! Her er endnu et eksempel på en ung kvinde, der kaster sig ud i kulinariske oplevelser og deler dem med alle os andre.

Englerod hedder i virkeligheden Johanne, og hendes website bugler af spændende opskrifter. Også på retter, som burde kategoriseres som syndige, men bare ikke er det.

Du finder roden her.

8) Que Sera Veganista

Skøn titel til et website om vegansk mad. I forrige årtusind lærte jeg spansk, og omend det er lidt rusten, vil jeg dog kaste mig ud i en oversættelse: Hvad vil veganerinden være. Jeg tror dog, at det er et lille spil på ord, for forfatteren hedder Sera.

Bloggen har masser af skønne opskrifter, som er nemme at finde rundt i og nemme at lave.

Du finder Sera her.

9) Jamie Oliver

Lige siden han dukkede op i mit tv som ung knøs med mod på mad og liv, har jeg været ganske vild med ham. Han gør lækker mad tilgængelig for almindelige mennesker.

Og oven i det er han en fantastisk forkæmper for alles ret til at få god, næringsrig mad.

Han kørte for nogle år siden en kampagne i England for at få skolernes kantiner til at serverer ordentligt mad til børnene. Han startede Fifteen op; et restaurantkoncept, hvor unge, der ellers ville blive tabt på gulvet, får mulighed for at få sig en uddannelse og en karriere. Og nu har han så iværksat en verdensomspændende kampagne for at få verdens ledere til at få øjnene op for, hvor vigtigt sund og næringsrigtig mad er for menneskets fremtid (#FoodRevolutionDay #SignItShareIt).

Han er beundringsværdig og super sej. Mens han er en stor stjerne med kampagner, der skal ændre vores tilgang til mad, har han også tid at lægge nogle gode og inspirerende opskrifter på sin hjemmeside – helt gratis.

Tak, Jamie!

Du finder hans website her.

10) Hungry Healthy Happy

Og sidst og slet ikke mindst Dannii, som tabte 50 kg og nu deler sin begejstring for god, næringsrigtig og sund mad.

Jeg startede med at følge hende på Twitter (det gør jeg stadig), men nu kigger jeg også forbi hendes hjemmeside i ny og næ for at snuppe nogle af hendes helligt syndige opskrifter på forskellige lækre snacks.

Du finder hende på Twitter her og hendes hjemmeside her.

 

Og et par runner-ups

Her har jeg også fundet gode opskrifter, jeg har testet af derhjemme og på arbejdet.

Peahugger

Veggiemad

Banan-mad

 

Velbekomme! 😉

Skriv et svar

