Verdens bedste tandpasta

Det er efterhånden mange år, siden jeg droppede fluortandpasta første gang.

Det var efter en drøm, hvor fluer kravlede rundt i mine tænder, mens jeg forsøgte at børste dem. Den historie kan du læse ovre på Det Store Blå>>

For halvandet-to år siden droppede jeg så fluortandpasten igen og skiftede til at bruge tandpasta fra Lavera. Den findes stadig i mit skab, men den er det sidste halve år blevet overhalet af min egen hjemmelavede tandpasta.

Hvis du har læst mit seneste blogindlæg, ved du nok, at jeg igen taler om kokosolie og natron. Til tandpastaen bruger jeg dog også pebermynteolie; mest for den friske smag.

Opskriften så jeg i et opslag på Facebook, og da det lige var i den periode, hvor jeg havde et par begyndende huller i to tænder i undermunden, besluttede jeg at give mine tænder lidt ekstra kærlighed med denne hjemmelavede tandpasta. Efter blot 1½ måned var hullerne væk.

Sådan gør du

Rør 3-4 store spsk kokosolie sammen med 1 tsk natron og 20-30 dråber æteriske pebermyntedråber (også kaldet japansk pebermynteolie).

Pebermynteolien kan du bl.a. købe i helsekostforretninger.

En lille udfordring med tandpastaen er, at kokosolie bliver flydende ved ca 24°C. I sommer halvåret bliver min tandpasta flydende. Jeg afhjælper det dog en smule ved at komme den i små bøtter, som jeg køler ned i et glas med koldt vand fra hanen.

Vidste du…

at der findes forskellige fluor-varianter. Den ene er den i tandpastaer, mens den anden findes naturligt i vores drikkevand og er ganske harmløs.

Du kan læse mere om forskeres holdninger til fluor her>>

Forskellen på den hjemmelavede tandpasta og fluorholdige tandpastaer er, at førstnævnte kan man gurgle munden i, og man behøver ikke skylle efter med vand.

Skriv et svar

