Velkommen til Det Store Grønne

Så blev det tid at åbne for Det Store Grønne. Jeg har arbejdet på denne blog et stykke tid nu. Mest af alt ville jeg være sikker på, at jeg har noget spiseligt at byde på, og at der – som når jeg laver mad – er rigeligt af det 🙂

Det er jeg nu klar med.

På denne blog kommer du til at kunne læse om mit syn på sundhed. Hvert indlæg tager udgangspunkt i mine holdninger, forundringer og erfaringer. Jeg er ikke alvidende, og jeg er slet ikke hellig. Derfor er alle indlæg åbne for dine kommentarer, så du kan byde ind med din viden.

Økologi_økodag02

Lad os skyde foråret og bloggen igang

Og hvor bedre at starte end i min passion: Økologi.

Der er alt for mange myter om økologi, og jeg bliver nogle gange ked af det eller frustreret, når jeg hører dem.

Glad blev jeg derfor, da jeg fandt denne super liste, der på Danmarks Naturfredningsforening website giver svar på tiltale:

Myte 1. Økologi er for dyrt.
Myte 2. Økologi levner mindre plads til naturen, fordi lavere udbytter kræver et større areal til at producere den samme mængde fødevarer på.
Myte 3. Økologi indeholder rester af sprøjtegift.
Myte 4. Lidt gift hist og her skader ikke min krop.
Myte 5. Økologiske fødevarer er en større klimabelastning end u-økologiske, fordi udbytterne er lavere hos økologer.
Myte 6. Økologisk jordbrug udpiner jorden, fordi de næringsstoffer, der bortføres med afgrøderne, ikke erstattes med kunstgødning.
Myte 7. Det er ikke økologien, der er løsningen, vi skal købe lokale varer.
Myte 8. Økologi kan ikke brødføde verden.

Du kan læse forklaringerne og forskningsresultaterne her>>

Økologi_økodag01

Økologisk frem for konventionelt

Jeg oplever, at jeg har sværere og sværere ved at købe konventionelt. Jeg vil faktisk hellere undvære og oplever, at vi alligevel får mad, selvom jeg måtte undvære at købe noget på indkøbssedlen.

For mig startede økologien for alvor for omkring 15 år siden. Her begyndte vi i vores lille hustand at abonnere på en grøntsagskasse fra Aarstiderne. Vi er stadig kunder og har efterhånden prøvet lidt forskelligt.

I dag, når jeg handler, er de animalske produkter altid økologiske. Her er det både min (og familiens) sundhed og dyrenes velfærd, der er årsagen. Og for naturens og eget helbred går jeg også efter økologi, når jeg køber frugt og grønt.

Jeg glædes desuden over at se, hvor mange kolonialvarer der efterhånden også fås i økologiske varianter. Jeg køber mange Urtekram- og Änglamark-produkter.

Vidste du…

at Danmark satte rekord i salget af økologiske varer i 2014?

Det kan du læse lidt om her>>

Og så er vi i gang

Nu kender du lidt til mig og mine tanker om økologi.

Jeg håber, du bliver glad for at læse med, og at du finder noget, du kan bruge. Husk på, at du er velkommen til at dele dine egne erfaringer i kommentarfelterne under hvert indlæg.

Velkommen til mit store grønne!

 

P.S.

Billederne er fra Økodagen 2015.

Komælk er for nogen – og specielt for veganere – noget af en rød klud. I vores husholdning er der stadig komælk, men ikke særligt meget i forhold til plantemælk (der kommer et blogindlæg senere om dette). Min indstilling er dog, at når der stadig er tæt ved 5 mio. danskere, der køber komælk, bliver det nok ikke ændret lige med det samme. Og når det nu er sådan, kan man i det mindste støtte den økologiske mælkeproduktion og dermed undgå pesticidrester, antibiotika etc.

Skriv et svar

